2016: Ajankohtaista viestintää/johtamista digiajassa OSA:1 Blogit

 

Hei kaikille.

Olen 20.vuotias 1.vuoden tradenomi opiskelija Mikkelistä. Käyn tällä hetkellä johtamisen ajankohtaisteema kurssia, jossa tarkastelemme johtamista ja sen mahdollisuuksia digitaalisessa ajassa. Tämän blogin tarkoituksena on tarkastella ajankohtaista johtamista/viestintää digitaalisella ajalla, jossa me kaikki olemme tällä hetkellä halusimme tai emme. Mietimme hyviä- ja haittapuolia, kehitysideoita ja tämän hetkisestä käytöstä. Katsomme kaikkia näitä kohtia eri kysymysten avulla, jotta saisimme idean siitä mistä keskustellaan. Haluan vielä mainita etten ole asiantuntija vaikka käytän/seuraan digiaikaa.

  1. Miksi valitsit juuri sen alustan, jonka valitsit

V: Valitsin WordPressin sillä halusin kokeilla eri alustoja, joita en ole ennen kokeillut. Minulla on ollut kokemusta blogikirjoittamisesta ja niiden lukemisista. On hyvä kokeilla eri blogialustoja ja vertailla niitä toisten kanssa, jotta oppisi valitsemaan itselle kaikista käytännöllisemmän ja mieluisan. Saman lailla yritykset ja ihmiset valitsevat tuotteita ja palveluita.

  1.  Miten blogi eroaa muista some-kanavista? (sosiaalinen media)

V: Tällä hetkellä verkkomaailmassa on useita some-kanavia, joita ihmiset käyttävät päivittäin. Perinteisten uutisten ja sähköpostien lisäksi on tullut YouTube videokanava, Facebook henkilökanava, sekä Twitter uutis-/mielipidekanava. Nämä kanavat ovat toistensa kanssa yhteistyössä ajankohtaisissa uutisissa tai teemoissa esim. Pariisin terrori-isku 13.11.2015, jolloin uutinen liikkui kaikista kanavista.

Blogit ovat sinänsä erikoisimpia verrattuna muihin some-kanaviin, että kirjoittaja itse tuo asiaa verkkoon olipa se mielipidekirjoitus ajankohtaisesta uutisesta tai omia mietintöjä itse yhteiskunnasta tai maailmasta. Kirjoittajan omat ajatukset tulevat esille kirjoituksesta olipa se muutama rivi tekstiä tai 10 sivua. Lisäksi blogi ei estä kuvien tai videoitten laittoa blogille esille. Se on vain enemmän yksityisempi verrattuna muihin some-kanavoihin. Blogin myös pystyy vain löytämään vain tietyillä hakusanoilla tai linkeillä ellei itse jaa sitä someen.

  1. Miten blogin käyttö johtamisviestinnässä eroaa, auttaa ja/tai mahdollistaa?

V: Blogi toimii omasta mielestäni johtajatarkoituksessa hyvänä yhteenvetona toimintaan, viestin välittämiseen alaisille tai jopa yleisenä palautteena. Esim. Jos yritykselle tai ryhmälle ilmenee muutoksia esimerkiksi lailliset tai ylemmällä johdolta sillä voidaan ilmoittaa todella hyvin alaisille. Lisäksi kaikki alaiset pääsevät näkemään sen ja voivat kommentoida asiaa, ettei tulisi ylimääräisiä samoja kysymyksiä tai hirveää ristiriitaa. Lisäksi blogia voi hyödyntää yleisölle tarkoitettua viestintää esim. yrityksen tulevaa toimintaa, muutoksista tai jopa uuden tuotteen tai palvelun julkaisu. Kuitenkin blogi mahdollistaa USEALLE viestimisen samaan aikaan.

  1. Miten voisin hyödyntää blogia omassa esimiestyössä? Voiko blogisi olla videomuodossa?

V:Itse käyttäisin blogia enemmän päiväkirjana toiminnasta, mitä ryhmässä olemme tehneet ja myös ilmoitus alustana työporukalleni. Tietysti blogi olisi yksityinen johon kukaan muu paitsi minä ja työporukkani pääsisi käsiksi. Lisäksi antaisin valtuudet muiden kirjoittaa omia ajatuksia ja mietteitä.

Blogi voisi olla video muodossa, sillä jos ei ole hyvä kirjoittaja ja haluaa esittää asiansa omalla äänellänsä. Tosin itsen en kyllä tätä blogia halua laittaa videomuotoon sillä en omista videokameraa.

 

Jätä kommentti